Näillä sivuilla vastaamme useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, otathan meihin yhteyttä.
Vuokraus
Miten vuokraan Suomen Laatuasuntojen asunnon?
Löydät vapaat ja vapautuvat asuntomme kotisivujemme lisäksi Oikotien ja Vuokraoven sivustoilta. Olethan meihin yhteydessä, kun olet löytänyt mieluisan kodin valikoimastamme ja kutsumme sinut yhteydenottosi perusteella asuntonäyttöön.
Voit jättää asuntonäytön jälkeen asuntohakemuksen verkkosivujemme kautta. Ilmoitamme asukasvalinnasta kaikille hakemuksen jättäneille useimmiten jo seuraavana arkipäivänä. Vuokrasopimuksen solmiminen kanssamme onnistuu helposti sähköisesti.
Jos et itse pääse osallistumaan asuntonäyttöön, voi myös haluamasi henkilö osallistua puolestasi tai voit myös tiedustella meiltä mahdollisuutta hakea asuntoa kuvien ja videoesittelyn perusteella.
Mitä hyväksymme vuokrasuhteen vakuudeksi?
Hyväksymme rahavakuuden lisäksi sosiaalitoimen myöntämän maksusitoumuksen vakuudeksi, kunhan sitoumus on toistaiseksi voimassa oleva ja kattaa vuokrasopimuksen velvoitteet.
Emme hyväksy vakuudeksi Kelan maksusitoumusta tai takauspalvelu-yritysten tarjoamia vakuuksia.
Miten irtisanon vuokrasopimukseni?
Irtisanominen tulee tehdä aina kirjallisesti eikä sähköpostiviestiä yksistään kelpuuteta irtisanomisilmoituksena. Irtisanomisilmoituksen pääset täyttämään tästä linkistä. Muistathan ilmoittaa tilinumerosi vakuuden palautusta varten.
Irtisanomisaika on yksi (1) kuukausi, joka lasketaan kuluvan kuukauden viimeisestä päivästä alkaen. Irtisanomisajasta ei ole mahdollista neuvotella, sopimus päättyy aina yhden kuukauden irtisanomisajalla ilmoituksen jättökuukauden seuraavan kuukauden viimeiseen päivään.
Avo- ja avioerotilanteissa vuokralaista ei vapauteta yhteisvastuullisista velvoitteista ennen irtisanomisajan päättymistä. Mikäli vuokrarästejä tai muitakaan velvoitteita ei ole suorittamatta ja toinen puoliso jää asumaan asuntoon edelleen, vapautuu poismuuttava irtisanomisajan jälkeen vastuusta. Vakuutta ei poismuuttavalle palauteta, koska vakuus on huoneistokohtainen.
Asunnon näyttö irtisanomisaikana
Irtisanomisaikana vuokranantajalla tai vuokranantajan edustajalla on oikeus esitellä huoneistoa uusille vuokralaisille. Sovimme esittelyajan aina etukäteen kanssasi.
Mihin teen muuttoilmoituksen?
Muuttoilmoitus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, niin saat postisi heti oikeaan osoitteeseen. Muuttoilmoituksen voi tehdä soittamalla valtakunnalliseen palvelunumeroon 0295 535 535 (24h/vrk) tai internetissä www.muuttoilmoitus.fi.
Muuttoilmoituslomakkeita saa myös posteista. Muuttoilmoitus vaikuttaa mm. asumistuen saamiseen. Kela myöntää asumistukea vasta sitten, kun uusi osoitteesi on rekisteröity.
Muuttoilmoitus täytyy myös tehdä huoltoyhtiölle heti muuton jälkeen. Ilmoituksen voit jättää huoltoyhtiön internet-sivuilla tai kirjallisena huoltoyhtiön toimistolla. Huoltoyhtiö kirjaa tietosi talonkirjaan ja tulee vaihtamaan nimesi postiluukkuusi. Huoltoyhtiöstä saat tarvittaessa talonkirjaotteen. Huoltoyhtiön yhteystiedot löydät talosi ala-aulasta ilmoitustaululta.
Henkilöluvun muutokset
Muistathan ilmoittaa henkilöluvun muutoksista aina sekä vuokranantajalle että huoltoyhtiöön.
Mikäli huoneistosta muuttaa pois henkilö, jonka nimissä vuokrasopimus on yksin tai yhdessä toisen asukkaan kanssa, tulee poismuuttajan aina irtisanoa itsenä kirjallisesti. Muuten poismuuttanut vastaa edelleen vuokrasopimuksen mukaisista velvoitteista yhteisvastuullisesti huoneistoon asumaan jääneen kanssa. Yhteisvastuullista vuokralaista ei vapauteta vuokrasopimuksen mukaisista velvoitteista, ennen kuin vuokranantaja on tarkastanut, ovatko vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteet täytetty. Mikäli vuokrasopimuksen mukaiset velvoitteet on täytetty poismuuttavan vuokravastuun päättyessä, vuokrasopimus siirretään asumaan jäävän vuokralaisen nimiin.
Jos asuntoon muuttaa lisää henkilöitä, olethan yhteydessä vuokranantajaan sekä huoltoyhtiöön.
Vuokrasopimuksen irtisanominen kuolintapauksessa
Vuokralaisen kuoleman jälkeen vuokrasuhde pysyy voimassa entisin ehdoin. Vuokralaisen kuolinpesä on vastuussa vuokrasopimuksen ehtojen täyttämisestä (vuokranmaksusta, huoneiston hoidosta jne). Vuokranantaja ei voi vuokralaisen kuoleman perusteella irtisanoa sopimusta vaan kuolinpesän pitää joko irtisanoa vuokrasopimus vuokrasopimuksen ehtojen mukaan tai jatkaa vuokrasopimusta.
Jos vuokralainen on tehnyt vuokrasopimuksen yhdessä asuinkumppanin, avopuolison tai puolisonsa kanssa, kuuluu irtisanomisoikeus kuolinpesälle ja elossa olevalle vuokralaiselle yhteisesti.
Mikäli vuokrahuoneistossa asuva perheenjäsen haluaa jatkaa vuokrasuhdetta, on asiasta ilmoitettava kirjallisesti vuokranantajalle viimeistään kolmen kuukauden kuluessa kuolinpäivästä.
Mikäli kuolinpesä ei halua jatkaa vuokrasopimusta, pitää kuolinpesän irtisanoa vuokrasopimus kirjallisesti vuokranantajalle. Lomakkeen saa ladattua ja tulostettua tästä (pdf).
Irtisanomisilmoitukseen tarvitaan kaikkien kuolinpesän osakkaiden allekirjoitus tai valtakirja. Liitteeksi on toimitettava menehtyneen vuokralaisen kotipaikan virkatodistus, josta ilmenee vuokralaisen kuolinpäivä. Todistuksen voi pyytää maistraatista.
Irtisanomisen jälkeen vuokrasopimus päättyy vuokrasopimuksen ehtojen mukaisesti.
Avaimet ja lukot
Avain hävinnyt
Mikäli huoneiston tai yhteistilojen avain on hukkunut ilmoita siitä välittömästi vuokranantajalle. Huoneiston avaimen kadottua huoneiston ulko-ovi sarjoitetaan uudelleen, jotta voidaan varmistaa lukituksen turvallisuus.
Tarvitsen lisäavaimen asuntooni
Jos tarvitset asuntoon lisää avaimia, ota yhteyttä vuokranantajaan. Avaimia ei ole sallittua teettää itse, vaan vuokranantaja hoitaa avainten tilauksen. Lisäavaimien teettämisen kustannuksesta vastaa vuokralainen.
Ulko-oven lukko ei toimi
Jos asunnon tai porraskäytävän ulko-oven lukko ei toimi oikein, ota yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön, niin he järjestävät lukon korjauksen.
Vakuuden palautus
Milloin vakuus palautetaan?
Vuokrasopimuksen vakuus palautetaan vuokrasopimuksen päätyttyä, kun avaimet on palautettu, asunto tarkistettu ja kaiken todettu olevan kunnossa. Yleensä vakuuden palautus kestää maksimissaan kaksi viikkoa, suurin osa vakuuksista saadaan palautettua muutamassa päivässä, kunhan asunnossa on kaikki kunnossa.
Maksuasiat
Mikä on vuokranmaksun eräpäivä?
Vuokran eräpäivä on aina kuukauden toinen päivä. Käytä maksaessasi maksulomakkeen viitenumeroa. Viitenumero on joka kuukausi sama, joten käyttämällä oikeaa viitenumeroa nopeutat maksun käsittelyä ja varmistat sen, että vuokra kohdistuu oikein. Vuokranmaksun eräpäivää voit siirtää lähettämällä vuokranantajalle eräpäivän siirto lomakkeen. Pyydäthän lomaketta sähköpostitse: info@suomenlaatuasunnot.fi
Sain maksuhuomautuksen, mitä teen?
Mikäli huoneistosi vuokria on suorittamatta, etkä pysty maksamaan vuokraa maksuhuomautuksen eräpäivään mennessä, ota viipymättä yhteyttä vuokrareskontraan p. 0207 344 890 / info@suomenlaatuasunnot.fi
Sain haasteen. Tuleeko minulle häätö?
Vastaanotettuasi haasteen, ota viipymättä yhteyttä vuokrareskontraan
p. 0207 344 890 / info@suomenlaatuasunnot.fi
Maksamalla saatavat, voit sopimuksen mukaan jatkaa asumista.
Huoneistoon liittyvät asiat
Minne voin tehdä häiriöilmoituksen?
Lataa häiriöilmoitus tästä ja lähetä täytetty lomake vuokranantajalle. Voit myös soittaa tai laittaa sähköpostia.
Vuokranantaja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin. Ilmoituksen tekijöiden tietoja ei kerrota eteenpäin.
Ovatko lemmikit tervetulleita?
Lemmikit ovat meille tervetulleita! Vuokralaisen tulee huolehtia, ettei lemmikeistä ei aiheudu häiriötä muille asukkaille. Asukas vastaa normaalista asumisesta poikkeavasta kulumasta, esimerkiksi raavitut listat tai tapetit. Lemmikkieläimiä ei saa pitää vapaana piha-alueella, eikä koirien haukkuminen saa häiritä muita naapureita. Lemmikin ulkoiluttaja on velvollinen korjaamaan lemmikkinsä jätökset pihapiiristä.
Haluaisin maalata asuntoa, mitä teen?
Lähtökohtaisesti emme anna lupaa asuntojemme seinäpintojen maalaukselle tai tapetoimiselle. Lähes kaikki kohteemme ovat uudehkoja ja seinäpinnat ovat hyvässä kunnossa.
Mikäli olet kiinnostunut vanhemmassa kohteessamme esimerkiksi maalamaan asuntoasi tai tekemään jotain muuta parannusta, otathan yhteyttä isännöitsijään: isannointi@suomenlaatuasunnot.fi.
Keittiön tai kylpyhuoneen viemäri on tukossa, mikä avuksi?
Mikäli keittiön tai kylpyhuoneen viemäri on tukossa, kokeile avata viemäri esimerkiksi ns. karhupumpulla. Muista myös säännöllisesti käyttää viemäriä avaavia aineita, jotta hajulukot pysyvät puhtaina niin altaista, kuin lattiakaivostakin. Mikäli viemäri ei aukea kotikonstein, ota yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön.
Asuntoni liesikupu ei toimi, mikä neuvoksi?
Liesikuvun puhtaanapito on tärkeää ilmanvaihdon toiminnan kannalta ja jos liesikupu ei tunnut vetävän, tarkista kuvun alapinnassa olevan rasvasuodattimen kunto. Rasvasuodatin tulee pestä säännöllisesti 1-2 kuukauden välein. Voit pestä metallisen rasvasuodattimen tiskinpesuaineella.
http://www.martat.fi/kodinhoito/kodinkoneet/liesituuletin/
Suurimmassa osassa huoneistoista on keskuspoistojärjestelmä, eli liesikuvussa ei ole erikseen moottoria, vaan porrashuoneen huippuimuri tai vastaava hoitaa ilman poiston. Toinen vaihtoehto on, että huoneistossa on huoneistokohtainen ilmanvaihtokone, jonka tehoa ohjataan liesikuvun painikkeilla. Voit katsoa koneen käyttöohjeet huoneistokansiosta tai ne voivat olla myös kiinnitettynä esimerkiksi maustekaapin oven sisäpintaan.
Jääkaappi tai liesi ei toimi oikein
Jos huomaat, että jääkaappi tai liesi ei toimi oikein, ota yhteyttä vuokranantajaan, niin hoidamme tarvittaessa laitteeseen huollon tai uuden laitteen tilalle.
Asukaslaskutushinnasto
Asukaslaskutushinnaston näet tästä.